2015. október 30., péntek

Szunnita és Siíta



A muszlim világközösség, az Umma körülbelül 80%-a szunnitának, 20%-a pedig siítának vallja magát.

Sok dolgot hallottam a siítákról, ezért jónak láttam, hogy utánanézzek, igazak-e a szóbeszédek.

Mivel az Iszlámról is sok valótlan rossz dolgot terjesztenek, akkor elképzelhető, hogy a siítákról sem igaz minden.

Utánanéztem, és rájöttem, hogy közöttük is van egy szélsőséges kisebbség, ám ezek nem képviselik a többséget náluk sem. 



1. Kalifák és imámok

Ami mindenkinek elsőre beugrik a kettő közötti különbségek kapcsán, hogy a két felekezet más embereket fogad el Mohamed Próféta örököseiként (béke legyen vele).

Mikor a Prófétát eltemették, és a lelkét felvitték az angyalok a Mennybe, a muszlim közösség Abu Bakrot fogadta el első kalifának (vagyis örökösnek, elégedettség vele).

Két év múlva ő is elhunyt, testét a Próféta mellé temették. Majd a muszlimok megválasztották Omár bin Khattabot második kalifának (elégedettség vele).

Tíz évvel ezután Omár mártírhalált halt, és a Próféta mellé temették a testét. A muszlimok megválasztották Oszmán bin Affánt harmadik kalifának, aki tizenhárom esztendeig vezette a közösséget (elégedettség vele).

Oszmán mártírhalála kapcsán azonban nézeteltérés keletkezett. A muszlimok egy része Ali bin Abu Tálibot fogadta el negyedik kalifának (elégedettség vele), míg Sám és Egyiptom kormányzói vagy például a Próféta özvegye is ellenezték őt arra hivatkozva, hogy Oszmán gyilkosai is Ali támogatói közül vannak.

A szunniták ezt a négy kalifát tartják helyesen vezérelteknek (Abu Bakr, Omár, Oszmán, Ali).

Ali mártíromsága után Alinak fia, Haszán átadta a hatalmat Moávijjának (Ali volt ellenzőjének, elégedettség velük), és ezzel véget ért a viszály.

Moávijja húsz éves békés uralkodásának végzetével ismét kiújult a viszály. Moávijja kisajátította utódainak a hatalmat (omajjád dinasztia), ám a muszlimok egy része a dinasztiával ellentétben a Próféta unokáját és egyben Ali fiát, Huszeint fogadták el vezérüknek (elégedettség vele).

A hidzsra után 61-ben történt kerbelai ütközetben Huszein mártírhalált halt, és ezzel megtörtént a végleges kettészakadás, amely szunnita és siíta vallási csoportokra külön alakult.

Ahogy említettem, a szunniták a fenti négyet tartják igaz kalifáknak, és elfogadják a Próféta (béke legyen vele) összes kortársát és feleségét (ezzel Ali ellenzőit is), ahogyan a Próféta családját (ezzel Alit és fiait is), és úgy vallják, az egész viszály közöttük csupán félreértés volt.

Ezzel ellentétben a siíták a hitvallásuk részévé teszik, hogy a Próféta családját (élén Alival) maga Allah jelölte ki a muszlim világközösség vezetésére. A többségük tizenkét ilyen szellemi vezetőt fogad el, ám a főként az indiai szubkontinensen jelenlévő iszmáilik csak hetet, míg a Jemenben jelenlévő zeidik csak ötöt.

De kérdem én! Ezek az emberek, se a négy kalifa, se a tizenkét (esetleg hét vagy öt) imám, nincsen névről említve a Koránban. Szóval úgy vélem, ez az üdvözülésünk tekintetében teljesen felesleges téma.

Allah nem szabta ki az üdvözüléshez, hogy a Próféta társaiban vagy családjában kellene hinnünk. Fogadjuk el egymást. Ezzel probléma nincs, ki kit tart jogos örökösnek.

A probléma a szélsőségesekkel van, mindkét oldalon. Siíta oldalon a szélsőségesek hitetlennek nevezik a Próféta társait, mivel Ali helyett Abu Bakrot választották vezetőjüknek. Pokolba kívánják Abu Bakrot és Omárt, mert elvették Ali kalifátusi jogát. Paráznának nevezik a Próféta feleségét, mert ellenezte Alit.

Asztaghfirullah al-Ázím....

De legalább ezekkel ellentétben Irán siíta vallási vezetője, Ali Khameini ajatollah egy 2010-es nyilatkozatában megtiltotta, hogy bárkit is szitkozzanak vagy átkozzanak közülük. Úgy vélem, ez egy nagy lépés a kölcsönös megértés és elfogadás útján.



2. Az ima

Ahogyan nincsen a kettőnek két külön Prófétája, úgy nincsen a kettőnek két külön imairánya.

"Fordítsátok orcáitokat a mekkai Szent Mecset irányába! Bárhol is lennétek, arrafelé fordítsátok orcáitokat!" (Korán 2:144)

Ezért aki Kerbela felé imádkozik, nem Allahnak engedelmeskedik. Ez a volt iraki elnök, Núri Meliki politikai célból megfontolt ötlete volt csupán. Meglátásom szerint a siíták többsége között nem talált egyetértésre.

Mindkét csoport öt imát végez egy nap. A szunniták utazás és eső idejében összevonhatnak kettőt, így az ötöt háromszor teszik meg ilyen esetben. A siítáknál pedig bármikor szabad ezt megtenni, így nem igaz az a félreértés sem, hogy ők csak három imát végeznek egy nap.

Mindketten imára hívnak, ám egy-két sor eltérés van az imárahívásuk (ezán) között. A szunniták a hajnali imára hozzáteszik "asszaláti khayrun min an-naum" (az ima jobb az alvásnál), míg a siíták minden ezánhoz hozzáteszik "hajja 'ále khayr ul-'ámel" (gyertek a legjobb cselekedetre)

Ám a siítáknak hozzátenni azt, hogy "eshedu enne Ali waliyy Allah" (tanúsítom, hogy Ali Allah barátja) ez már csak lehetőség, nem mindenki teszi hozzá. Úgy vélem ez sem nagyon fontos különbség, hisz mindkettőnek a mecsete az imádkozásra hív, akármelyik verziót nézzük.

A siíták egy csiszolt követ raknak a földre maguk elé, hogy arra boruljanak. Szerintem ez sem kellene sértenie a szunnitákat, akik pedig sokszor szőnyegre borulnak. (sem fordítva)

A siíták nem teszik össze kezüket a mellkasukon vagy a hasukon az ima alatt ahogyan a szunniták, ám a szunniták négy elfogadott értelmezéséből a főként Nyugat-Afrikában jellemző meliki is a siítákhoz hasonlóan szabadon hagyja a kezét. Ezért úgy látom, ez sem egy fontos különbség vagy inkább nem is különbség.

Allah úgyis a szívet és a tettet nézi, és nem pedig a formát.

3. Tatbír

Ez az a barbár szokás, amikor egyesek Huszein mártírsága napján, Asúrán véresre verik magukat a gyásztól.

A szunniták szerint ez tilos, ahogyan a siíták nagy része is egyetért velük ebben. Többek között maga Ali Khameini iráni ajatollah is.



4. A Korán

Mindkettő csoport ugyanazt a Koránt olvassa. Nincsen külön szunnita Korán és siíta Korán.

A siíták közül összesen hét tudós merte azt mondani, hogy a Korán csupán egy része a teljes Koránnak, ami csak a Próféta családjánál van meg.

De mivel itt senki sem próféta, ezért nem kötelező bárkit elfogadni, ezen hétnek a véleményét meg kifejezetten elítélem.

De legalább ezen a heten kívül az összes úgy vallja köztük is (a szunnitákhoz hasonlóan), hogy a Korán közöttünk teljes, és senki semmit nem vett ki belőle.

"Leküldtük az Említést, és Őrizője vagyunk." (Korán 15:9)



5. A hagyományok

Igen, más-más hagyományokat használnak a Prófétáról (illetve társairól, családjáról), más-más hagyománygyűjtőik vannak.

A szunnitáknak a fő hat gyűjteménye: Bukhári, Muszlim, Tirmizi, Abu Daúd, Naszái és Ibn Mádzsa.

A siítáknak pedig a Kulájni által gyűjtött Káfi a fő gyűjteményük.

Mindenki hivatkozhat a sajátjára, viszont a hagyományok nem Istentől vannak ahogyan a Korán, hanem emberektől. Így bármelyik hadísz bármikor hibás lehet, ezért őket inkább a Korán igazolójaként kellene kezelni, és nem mint a Korántól független érvek.

Ebből kifolyólag mindkettőnek külön tefszír (Koránmagyarázat) könyvei vannak a Korán többértelmű sorainak értelmezésére, különböző hagyományokat használva.

El kell fogadni így egymást, hiszen csak Allah tudja, kinek mennyire van igaza. Mindannyian emberek vagyunk, bármikor tévedhetünk.

Allah lát mindannyiunkat, és majd Ő aki Irgalmas, mindannyiunkat megítél tettei és szavai alapján az Ítélet Napján.

Nádir és Munkár sem fogja tőlünk megkérdezni a sírban, hogy szunniták vagy siíták voltunk-e.

Addig is, nem szabadna a különböző emberi látásmódok miatt elítélni egymást.

Mindannyian ugyanazt az Urat imádjuk, és ugyanazt a mekkai zarándoklatot járjuk meg.

"Ő muszlimoknak nevezett titeket már korábban, és most itt is. Ezzel a Próféta tanú a számotokra, és ti is tanúk vagytok az emberiségnek." (Korán 22:78)

2015. október 15., csütörtök

Egy feleség <-> több feleség



1. Az Iszlám az egynejűséget ajánlotta

"Jelei közül, hogy belőletek feleséget teremtett nektek, hogy vele éljetek. Közétek szeretetet és irgalmat tett. Ebben jelek vannak egy elgondolkozó nép számára." (Korán 30:21)

(Kiemelve hogy "feleséget" (لتسكنو اليها) és nem pedig "feleségeket" (و ليس لتسكنو اليهن) )

2. A többnejűség engedélyezése bizonyos körülményekhez volt köthető

"Ám ha a női árváitokhoz való igazságtalanságotoktól félnétek, akkor másokkal házasodjatok! Kettő, három vagy négy, nektek tetsző nővel." (4:3)

3. A többnejűség szigorú szabályokhoz van kötve

"De ha félnétek az egyenlő bánásmód képtelensége miatt, akkor csak eggyel" (4:3)

Egyenlő bánásmód azt jelenti, hogy ha egyik nőnek aranypalotát épít, akkor a másiknak nem elég az ezüstpalota.

"Ne fordítsatok többet az egyikükre, a többinek figyelmen kívül hagyásával!" (4:129)

4. Ezt betartani szinte képtelenség

"De ha félnétek az egyenlő bánásmód képtelensége miatt, akkor csak eggyel" (4:3)

"Sohasem lesztek képesek asszonyaitok egyenlő bánásmódjára, még ha igyekeznétek is!" (4:129)

5. A nőnek joga van elválni

Ha a nőnek csorbul a joga a férje részéről, akkor joga van kérni a válást. Ezt hívják "khulának", amikor a nő gyámja eltávolítja őt a házasságban együtt élni képtelen férfitől.

Ahogy fent láthattuk, egy többnejű párkapcsolatban ez a lehetőség bármikor fennáll, mivel a férfi képtelen egyenlően kezelni egynél több nőt.

6. A legtöbb muszlim családra nem jellemző

Ahogy az alábbi grafikonon láthatjuk, amely országban sok muszlim él, ott általában kevés a többnejű házasság
(zöld - muszlimok aránya, narancssárga - többnejűség aránya):



Inkább a szegényebb fekete-afrikai országokra jellemző ma, ám érdekes módon több országban nagyobb a poligám kapcsolatok aránya, mint ahány muszlim él.

Tehát nem vallástól függő ez a jelenség.


7. Mohamed Próféta miért volt többnejű (béke legyen vele) ?

Kezdetben ő is egynejű volt, egészen Khadidzsa haláláig (elégedettség vele). És még halála után is, későbbi feleségei féltékenyek voltak erre az egy nőre.

De miért vett el feleségeket őutána akkor mégis?

Nos, Szauda, Umm Szeleme és Zeyneb bint Khuzejma idősebb özvegyasszonyok voltak. Hátrányos helyzetűek a házassági szempontból, ő pedig felkarolta őket, hogy elesettek révén a hívők anyjai lehessenek.

Elvette Zeyneb bint Dzsehst, akitől a fogadott fia, Zeid elvált. Az elvált asszonyok szintúgy hátrányos helyzetűek voltak, sőt az akkori arab szokások tilalmassá tették, hogy valaki a fogadott fiának elvált feleségét elvegye. Ez az esküvő ledöntötte ezt a tabut is.

Elvette Aisát, hogy apja, Abu Bakr lehessen az első kalifa. Elvette Hafszát, hogy apja, Omár lehessen a második kalifa.

Elvette Dzsuwejrijját, a banu Musztalik törzsfőjének leányát, hogy kibékítse a banu Musztalikot. Elvette Szafijját, a Khaybar nevű zsidó város vezetőjének leányát, hogy kibékítse a zsidókat. Elvette Ramlát (vagyis Umm Habíbát), az egyik mekkai vezetőnek, Abu Szufjánnak leányát, hogy ezzel is kapcsolatot építsen.

És elvette Majmúnát a zarándoklat során életének utolsó éveiben, hogy a zarándoklat alatti házasság tabuját is feloldja.

(elégedettség mindannyiukkal)

Így a Próféta házasságai (béke legyen vele) mind az Iszlám küldetését szolgálták, mivel ő Isten Küldötte volt, és nem pedig személyes érdekeit.


Szóval akkor a kérdés: az Iszlám az egynejű vagy a többnejű családmodellt támogatja?

Az összes fenti információk fényében, mindenki válaszolja meg maga.

2015. október 13., kedd

1437

Új év van

Elkezdődött a muszlim időszámítás 1437-ik éve

Aki szeretné, hogy előző évi kisebb vétkei (például szemmel és szívvel elkövetett vétkek) megbocsátásra kerüljenek, az múlt hónap 9-én, Arafa napján való böjtöléssel megtehette

Aki nem tette, még nem maradt le erről a kegyről. Ezen hónapban, vagyis Muharram 10-én (Asúra napján) a böjtölőnek múlt évi és jövő évi kisebb vétkei nyernek bocsánatot, ha a Magasztos Allah elfogadja a böjtjét

Kívánok minden böjtölőnek sikeres böjtöt, kérem a Magasztos Allahot, hogy fogadja el tetteiket!

2015. október 12., hétfő

Válogatott tanítások Mohamed Prófétától (béke legyen vele)



"Mindenért jutalmat kaptok, bármit is adakoztok Allah Orcájáért. Még a feleségetek szájába helyezett falatnyi ételért is." (Bukhári 56. hagyomány)

"A muszlim az, aki nem árt muszlimoknak a nyelvével és a kezével." (Bukhári 10. hagyomány)

"Egy muszlimot sértegetni gonoszság, egy muszlimot megölni pedig hitetlenség." (Bukhári 48. hagyomány)

"Aki megöl egy velünk békében álló nem-muszlim embert, nem fogja megérezni a Paradicsom illatát. Pedig annak illata negyven évnyi járótávolság messzeségből érezhető." (Bukhári 3166. hagyomány)

"Mikor két muszlim hadakozik egymás ellen a kardjukkal, a gyilkos és az áldozat egyaránt a Pokolba megy." Megkérdezték tőle: "Allah Küldötte! A gyilkost megértjük hogy oda megy, de az áldozat miért?" Azt felelte: "Mert neki is megvolt a szándéka testvére meggyilkolására." (Bukhári 31. hagyomány)

"Miután nem leszek, ne váljatok hitetlenné azáltal, hogy egymás nyakának estek!" (Bukhári, 121. hagyomány)

"Aki jó hírekkel és jó szavakkal békét teremt az emberek között, nem egy hazug ember." (Bukhári 2692. hagyomány)

"Egyikőtök sem hisz addig, amíg nem kívánja a testvérének ugyanazt, amit magának." (Bukhári 13. hagyomány)

"Megkérdezték tőle: "Mi az, ami nagyon jó az Iszlámban?" Azt felelte: "Ételt adományozni. Illetve köszönni az ismerőseidnek, és annak is, aki nem ismerősöd." (Bukhári 28. hagyomány)

"Egy muszlimnak öt joga van egy másik muszlimmal szemben:
1. viszonoznia a köszönést,
2. a beteg meglátogatása,
3. halotti menetének követése,
4. meghívásának elfogadása,
5. és a tüsszentőnek való jókívánság" (Bukhári 1240. hagyomány)

Egy temetési menet ment el a Próféta előtt, és ő felállt. Mikor elmondták neki, hogy a koporsóban egy zsidó ember feküdt, ő azt válaszolta: "Ő talán nem ember?" (Bukhári 1312 és 1313. hagyomány)

"Aki felszabadít egy szolgát, Allah minden testrészét megszabadítja a Pokoltól a szolga minden testrészéért cserébe, még a nemi szervét is." (Muszlim 1509/b hagyomány)

"A szolgáitok a testvéreitek, akiket Allah az oltalmatok alá helyezett. Így akinek van egy testvére az oltalma alatt, az etesse őt az étkeivel és öltöztesse a ruháival! És ne terheljétek őket túl! Ha mégis így lenne, akkor segítsetek nekik!" (Bukhári 30. hagyomány)

"Bánjatok szépen a nőkkel! Mivel a nő az oldalbordából teremtetett, és a borda felső része a leggörbébb. Ha megpróbálod kiegyenesíteni, eltörik. De ha úgy hagyod, görbe marad. Ezért hát, szépen bánjatok a nőkkel!" (Bukhári, 3331. hagyomány)

"Elvált avagy özvegy asszonyt nem veszik el a beleegyezése nélkül, és a szüzet sem szabad elvenni az ő engedélye nélkül." (Muszlim, 3303. hagyomány)

"Könnyítsetek, ne nehezítsetek! Örömhírt adjatok, ne riasszatok el senkit!" (Bukhári 69. hagyomány)

"Ne bántsd a halottakat, mert ők már elérték mindazt, ami jár nekik." (Bukhári 1393. hagyomány)

"Egy muszlim a másik muszlimnak testvére. Nem nyomhatja el, és nem is adhatja egy elnyomónak a kezére. Aki segít testvérének a szükségeiben, neki Allah is segíteni fog a szükségeiben. Aki kisegíti testvérét a bajban, azt Allah is kisegíti majd a bajból a Feltámadás Napján. És aki elfedi egy muszlimnak (maga ellen titokban tett) vétkeit, neki Allah is elfedi vétkeit a Feltámadás Napján." (Bukhári 2442. hagyomány)

"Segítsétek a testvéreiteknek, legyenek ők elnyomottak avagy elnyomók!" Azt kérdezték tőle: "Allah Küldötte! Az elnyomottak rendben vannak, de az elnyomóknak hogyan segítsünk?" Azt felelte: "Úgy, hogy megakadályozzátok őket az elnyomásban." (Bukhári 2443. hagyomány)

"A képmutatónak három jele van:
1. mikor beszél, hazudik.
2. ha valamit megígér, nem tartja be.
3. ha megbízod valamivel, hűtlen marad." (Bukhári 33. hagyomány)

"A legutálatosabb ember Allah színe előtt az, aki a leginkább veszekszik." (Bukhári 2457. hagyomány)

"Minden élőlény megetetésében jutalom van." (Bukhári 2466. hagyomány)

"Védekezzetek a Pokoltól, még ha csak fél szem datolya adományozásával is!" (Bukhári 1417. hagyomány)

"A fenti kéz jobb, mint a lenti. A fenti az, amelyik ad, és a lenti az, amelyik kér." (Bukhári 1429. hagyomány)

2015. október 9., péntek

A keresztények az Iszlám hagyományban



"A hívők iránt szeretetben legközelebbieknek a magukat keresztényeknek vallók közül találod." (5:82)

1. Közös az Istenünk
"Mondd: „Ti Írás birtokosai! Gyertek, és egyezzetek meg velünk, hogy csakis egyetlen egy Istent imádunk, nem intézünk Rajta kívül máshoz imádatot, sem nem veszi egyikünk a másikat urának az igaz Úr mellé.” Ha elfordulnak, akkor mondjátok: „Tanúsítsátok, hogy mi Őnéki alávetők vagyunk!” (Korán 3:64)
Az arab anyanyelvű keresztények is "Allahnak" hívják Istent, és a keresztény Biblia is Allahnak írja Istent.
"Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a földet" - kezdődik a Biblia arabul: "Fil-bad'i khalaqALLAH asz-szamawaati wal-ardh"

2. Mindannyian hiszünk Jézusban
Jézus (béke reá) az Iszlám teológiájában az öt valaha élt legnagyobb ember, az "ulu l-'azm" egyike. (a többi négy: Noé, Ábrahám, Mózes és Mohamed -béke reájuk)
"Mondjátok: „Hiszünk Istenben, és amit leküldött hozzánk, és amit leküldött Ábrahámnak, Izmaelnek, Izsáknak, Jákobnak és a törzseknek. És abban, amit Mózes, Jézus és a többi próféta kapott az ő Uruktól. Így nem teszünk különbséget köztük, mi Őnéki vetjük alá magunkat.(Korán 2:136)
Lentebb még lesz szó édesanyjának, Máriának a nagy szerepéről az Iszlámban. (elégedettség vele)
3. Hisszük, hogy Isten Könyveket küldött az emberiség vezérlésére
A Biblia 66 könyvéből (illetve katolikus változatban: 73 könyvéből) a Koránban több is említve volt, mint Isten Szavai.
A Mózes öt könyvét alkotó Tóra (ami a zsidóságnak elsődleges szent irata), a Dávidnak leküldetett Zsoltárok könyve, és a Jézus Evangéliuma mind említve voltak a Koránban, mint korábban érkezett Írások Istentől.
"Leküldte ezen Írást az Igazsággal benne, beteljesítvén az előtte lévőt. Leküldte a Tórát és az Evangéliumot még korábban Útmutatásként az emberiség számára." (Korán 3:3-4)
4. Emiatt az Iszlám a keresztényeket "Írás birtokosainak" nevezi
"Ahl ul-Kitáb", vagyis olyan közösség, mely már korábban Írást kapott. A Korán szinte mindig ezen a néven hívta a keresztényeket, de a zsidókat is.
5. Az Iszlám a kereszténység kezdeti formáját elfogadja
"De akik hívők lettek, és a zsidók, keresztények, sábeusok, kik ezelőtt hittek Istenben és a Végső Napban és erényesen cselekedtek, nékik Uruknál van a jutalmuk. Nem kell félniük, és nem is fognak szomorkodni." (2:62)
6. Az Iszlám a templomokat is Allah házainak tekinti, ahogy a mecseteket
És a templomokat is védelme alá helyezi, a Korán szavai alapján:
"Ha Allah nem fékezné meg egyik embert a másik keze által, akkor a kolostorok, templomok, zsinagógák és mecsetek mind elpusztulnának, holott az Ő Nevét zengik ott. Allah megsegíti, aki Ővele van. Ő az Erős, és a Tiszteletes." (22:40)
Ilyenkor sokan kérdezhetnek az Aja Szófiáról, hogy az oszmán-törökök miért változtatták dzsámivá?
Erre az a válasz, hogy ugyanazt az Istent imádták benne előtte és utána, ám mivel előtte is kevés keresztény imádkozott ott (csökkenőben volt a népesség), ezért a muszlimok kezdtek benne imádkozni 1453 után. Így igény szerint dzsámivá változott a szerepe.
Ugyanakkor ne felejtsük el azt sem, hogy Hódító Mehmed szultán Isztambul város kulcsait a pátriárkának adta. És azt sem, hogy a pécsi Gázi Kászim dzsámi is hasonló okok miatt változott katolikus templommá a 18. században.

7. Az Iszlám megengedte a keresztények által vágott húst

Persze a húsnál fontos, hogy ha keresztény ember vágja, akkor tényleg vágja is, a húst teljesen ki kell véreztetnie, mivel a vér tilalmas a muszlimoknak. Második feltétel, hogy Isten nevében vágja le.

Akár muszlim, akár zsidó, akár keresztény a hentes, nem tudhatjuk, hogy említette-e Isten nevét az áldozat felett. Ezért ezt pótolandó mi említjük étkezés előtt, és így biztosan megengedetté ("helallá") válik a számunkra.

"Az Írás birtokosainak étkei megengedettek számotokra, ahogyan a ti étkeitek is megengedettek a számukra." (Korán 5:4)

És persze a sertéshús tilalmas a muszlimoknak, még ha a keresztényektől is származna.

8. Egy muszlimnak az is megengedett, hogy a felesége keresztény legyen.

"És megengedettek nektek az erényes asszonyok a hívők közül, ahogyan az Írás birtokosai közül való erényes asszonyok is..." (5:4)

9. Mohamed Próféta a keresztényektől várta a védelmet a gyengébb követői számára (béke legyen vele)
"A hívők iránt szeretetben legközelebbieknek a magukat keresztényeknek vallók közül találod.
Ennek oka a köztük levő papok és szerzetesek, és mert ők nem a felfuvalkodók közül valóak. Mikor hallanak valamit a Prófétához leküldetett Írásból, láthatod szemüket könnybe lábadni a felismert Igazság végett. Így szólnak: „Urunk! Hiszünk, hát írj fel minket a tanúk közé! Miért is ne hinnénk Istenben és a most hozzánk eljött Igazságban? Kívánjuk, hogy Urunk az igazak közé léptessen be minket!”
Isten e szavukért a Mennyországgal jutalmazza majd őket, mely alatt patakok csörgedeznek, és mindörökké ott lesznek. Ez a jóravalók jutalma!"
(Korán 5:82-85)
Ezen Áják kezdetben az abesszín keresztényekre utaltak.
Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta a gyengébb követőinek, hogy vándoroljanak Mekkából az üldöztetés elől Abesszínába, mivel ott egy igazságos keresztény király uralkodik, aki nem bánt senkit.
Dzsáfár (elégedettség vele) ezen sorokat olvasta nekik a Koránból:
"És említsd a Könyvből Máriát, midőn hozzátartozóitól keleti irányba elvonult! Elfátyolozta magát, majd a Lelkünket emberi alakban elküldtük hozzá. Meglátva őt így szólt: "Az Irgalmashoz menekülök tőled, maradj távol, ha óvakodsz tetteiddel Őérte!" Ő így szólt: "Én az Urad küldötte vagyok, hogy egy tiszta fiúgyermeket adjak néked."
Azt kérdezte: "Hogyan lehetne nekem fiúgyermekem, mikor sem férfi nem érint engem, sem erkölcstelen nem vagyok?" Így felelt: "Az Urad így szólott: "Könnyű ez nékem! Csodás jellé és egy Tőlünk eredő irgalommá tesszük őt az emberiségnek. A dolog immár elrendeltetett."
(Korán 19:16-21)
A Korán ezen fejezetét Mária szúrának hívják, Mária egyébként az egyik legjobb asszony és példakép az Iszlám hagyományban. (elégedettség vele)
Ezt hallva a keresztény király, Nedzsásíj és a körülötte lévő papok sírtak. Nedzsásíj nem is adta ki a muszlim menekülteket a pogányoknak. (elégedettség vele)
Bejrút, Libanon
10. A történelem során többször is együtt éltünk
Habár voltak a történelem során az Iszlám iránt ellenséges, a kereszténységet politikai eszközként használó hatalmak, a muszlimok nem kényszerítették a keresztényeket az áttérésre. Mivel ezt a Korán megtiltotta:
"Senkit sem lehet bekényszeríteni a hitbe!" (2:256)
Ezért is maradtak meg a keresztény közösségek az arab világban, például a koptok, az asszírok vagy a káldok. Mivel háború idején nem voltak hadkötelesek a kalifátus védelmében, ezért a dzsizját kellett fizetniük, amiből megélhetésüket fedezte a muszlim állam.
Miután egy keresztény települést a bizánciak elfoglaltak, Moávijja (elégedettség vele) az összes dzsizját visszaadta a keresztény közösségnek arra hivatkozva, hogy nem tudták megvédeni őket.
Miután a keresztesektől Szalah ud-Dín szultán visszafoglalta Jeruzsálemet, csak a gazdag keresztényektől szedte be az egész közösség dzsizjáját, így a szegényebbeket megkímélte.
Történelmi bizonyíték van rá, hogy a középkori kalifátusokban a keresztények békében gyakorolhatták hitüket, ünnepeiken használhatták a keresztet.
11. És ma is
Ferenc pápa Albániát nevezte az együttélés kiváló példájának, ám Ghána is egy jó példa, és még több más ország is.
A 2011-es egyiptomi forradalomban a muszlimok és a keresztények egymást védelmezték.

Itt természetesen nem politizálni akarok és nem is népszerűsíteni bármilyen csoportot. Csakis abból a szándékból írtam le ezeket a tényeket, hogy a két vallás híveinek békés együtt mellett élését bizonygassam.
12. Közös értékek

Ebből is rengeteg van, itt csak a két vallás tízparancsolatát kívánom leírni

Keresztény tízparancsolat (röviden):

1. Ne legyen más Istened
2. Ne csinálj bálványt
3. Ne vedd Isten nevét az ajkadra
4. Tiszteld meg a hetedik napot pihenéssel
5. Tiszteld apádat és anyádat
6. Ne ölj
7. Ne lopj
8. Ne paráználkodj
9. Ne hazudj felebarátod ellen
10. Ne irigykedj felebarátodra

Muszlim tízparancsolat (röviden, Korán 6:151-152 alapján):

1. Ne legyen más Istened
2. Légy jó a szüleiddel
3. Ne öld meg gyermekedet (a nélkülözéstől félve)
4. Ne paráználkodj
5. Ne ölj
6. Ne használd ki az árvát, csak adakozz neki
7. Igazságosan mérj
8. Isten senkit nem terhel túl
9. Igazat szólj, még a rokonaidról is
10. Tartsd meg Isten szövetségét

Ez csak egy példa, aki kutat, rengeteg közös értéket talál a két világvallás között.

Mindezek fényében remélem érthető, hogy a muszlimok és a keresztények nem számítanak teljesen rivális vallásnak egymásnak.

Ez a két világvallás rengeteg közös elemet tartalmaz, ezért ha a másikat teljesen tévesnek hiszi az egyik, akkor a sajátját is tévesnek hiszi ezzel.

Természetesen mindannyiunk (legtöbbünk legalábbis) abban hisz, hogy az ő vallása az egyedüli út az Istenhez, de ezt bizonyítani sokkal inkább úgy tudjuk, ha a jóban versenyzünk, és egymás bajban való megsegítésében.

Mindannyian meg fogjuk látni, mi lesz a halál után. Ezért a különböző vallási gondolkozás sosem szabad, hogy ok legyen háborúra. Inkább közösen kell segíteni az emberiséget.

És remélem nyilvánvaló most már, hogy akik az Iszlám nevében keresztényeket üldöznek, templomokat rombolnak, ők valójában vagy nem ismerik az Iszlámot, vagy pedig nem is muszlimok.

Elfelejtik, az abesszínok hogyan is járultak hozzá az Iszlám védelméhez kezdetben. Vagy csak szimplán nem érdekli őket. Se az abesszínok, se az Iszlám.

Ismailiyya, Egyiptom

2015. október 7., szerda

Muzulmánüldözések napjainkban

Hallhattunk az elmúlt hónapokban keresztényüldözésekről Szíriában, ami minket, muszlimokat is szomorúan ért (vagy kellene érnie), mivel tudjuk, milyen rossz is ez.

Mohamed Prófétát (béke reá) és követőit is ugyanígy, vallási meggyőződésük miatt üldözték. Emiatt úgy gondolom, aki bárkit a vallási meggyőződése miatt diszkriminál, ők Abu Dzsehel fivérei.

Ha már a keresztényüldözésről tudunk, és már itthon is gyertyát gyújtottak az üldözöttekért, és Ferenc pápa is imádkozott értük, akkor úgy vélem, ideje végre a muzulmánüldözésekről is tudomást venni, és őket is ugyanígy elítélni.

Mert nincs különbség az emberek között, az üldözött minden esetben védelemre jogosult, hovatartozástól függetlenül. Isten majd ítélni fog minden ember felett.



1. Mianmar

Az ország nyugati partvidékén élő muzulmán vallású rohingya nemzetiséget a najpjidavi katonai junta és egyes szélsőséges mozgalmak nem ismerik el nemzetiségként (csupán Bangladesből érkezett illegális földfoglalóként), és ezért a Mianmarból való teljes kiűzésüket vagy kiirtásukat tűzik ki célul a buddhizmus nevében.

A rohingyák hajókon menekülnek délkeleti irányba, többek között Thaiföldre, Malajziába, Indonéziába és Ausztráliába.



2. Közép-Afrikai Köztársaság

A félig muszlimok félig keresztények lakta országban több államcsíny történt utóbbi években, aminek eredményeképpen megerősödtek a szélsőséges anti-balaka mozgalmak. Az anti-balaka kényszerrel, halálos fenyegetéssel kényszeríti a muszlimokat a kereszténység felvételére.

Az ország anti-balaka által uralt területein afféle "láthatatlan Iszlám" vagyis taqiyya létezik. A muszlimok nem tarthatnak közös imákat nyilvánosan (így a pénteki imádságot sem), csupán titokban gyakorolják hitüket. Hitük miatt a halál fenyegeti őket a fegyveresek részéről.




3. Palesztina

Egészen máig tart a cionista állam részéről az őshonos palesztin lakossággal szembeni diszkrimináció. Gázát teljesen körbekerítették, embertelen körülmények között hagyják őket, többször bombázták a lakott területet. Még a tengerparton focizó palesztin gyermekeket is célba vették 2014-ben.

A másik oldalon, Ciszjordániában a palesztinok telkeit önkényesen lebuldózerolják a zsidó telkek bővítése érdekében, a zsidó telepesek tulajdonképpen bármit megtehetnek a palesztinokkal büntetlenül. A cionállam hadserege sok ellenőrző pontokat tart fenn Ciszjordániában, így a palesztinok nem mehetnek szinte sehova se több órás "ellenőrzés" nélkül. Egy állapotos palesztin nőt például nem engedtek a kórházba, így a szabad ég alatt kellett szülnie.

Az Iszlám harmadik szent helyeként üzemelő Aksza mecset pont a zsidók legszentebb helyének számító Siratófal mellett helyezkedik el, ám többször is provokáció és támadás történt a muszlimok szent helyének meggyalázásával.



4. Ujgurisztán (Xincsiang)

A Kínai Népköztársaság autonóm Xincsiang tartományában gyakori a vallási alapú diszkrimináció az itt őshonos ujgur népcsoporttal szemben. Példának említve: Ramadánra a kormány megtiltotta a böjtölést nekik, erőszakkal a böjti időszak alatti evésre kényszerítette őket.



5. Szíria

Igen! Az ISIS nem csupán a keresztényeket, de a muszlimokat is üldözi hitbeli meggyőződésük miatt. Az ISIS mindenkit eretneknek tart, aki az ő csoportjával nem ért egyet. Ezért minden más nézetet és felekezetet üldözőbe vesznek. Hasonlóan a kormányhoz, hiszen a kormány a Földközi-tenger partvidékén élő alawita vallási kisebbségből kerül ki, akiknek a többségi szunnita muszlimokkal szembeni diszkriminációja egyik ok volt a nép 2011-ben történt utcára vonulására. Szomorú grafikon van arról, hogy a kormányerők még az ISIS-nél is jóval több polgári életért felelősek:

És természetesen ez csak a legismertebb példák, a közelmúltban sajnos több más eset is történt.

1. A boszniai háború idején (1992-95) a szerbek hitük miatt ölték a muszlim bosnyákokat, leghírhedtebb példa az 1995-ös srebrenciai vérengzés. Szerbiában még ma is élnek a háborús bűnösök.

2. Az iraki háború során (2003-11) hatalomra kerülő siíták többször követtek el atrocitásokat a nyugati Anbárban többségi szunnitákkal szemben, ahogyan fordítva is igaz

3. A szovjet-afgán háború végzetével polgárháború állt be Afganisztánban, ahol a külföldi támogatottságú tálibok (az al-Kaida szövetségeseként) célzott népirtást követtek el a siíta vallású hazara népcsoport ellen, legismertebb példa a Mazar-i Serifben történt 1998-as mészárlás, ami válasz volt a korábban lemészárolt tálib tisztekért

4. A csecsen háborúk során az orosz hadsereg falvakat tüntetett el a térképről, csecsen férfiakat elraboltak az utcán, és brutális kínzás alá vetették őket információgyűjtés érdekében


Imádkozzunk az üldözöttekért, legyek ők keresztények, muszlimok, vagy más hitűek!

Imádkozzunk a békéért a világban!

2015. október 6., kedd

A legszebb mecsetek




1. A Sérthetetlen Mecset (Masjid al-Haram, Mekka)

Az Iszlám első szent helye, itt 100.000-szer többet ér az ima, mint másutt. A benne található Kába szentély a muszlimok imairánya, ez a mecset a mekkai zarándoklatnak (Háddzsnak) első részét (is) képező Umra szertartásnak a helyszíne.




2. A Prófétai Mecset (Masjid an-Nabawi, Medina)

Az Iszlám második legszentebb helye, itt 1000-szer többet ér az ima, mint másutt. A zöld kupola alatti csarnokban fekszik Mohamed Próféta (béke legyen vele), az első két kalifa: Abu Bakr és Omár (elégedettség velük), valamint egy üres hely a visszaérkező Jézus számára (béke legyen vele).




3. Aksza mecset (Masjid al-Aqsa, Jeruzsálem)

Az Iszlám harmadik szent helye, korábban itt állt Salamon temploma (béke reá), ma pedig itt áll az Omajjádok által épített aranykupolájú Sziklamecset és ezüstkupolájú Kibla-mecset. Az előző a nevét arról a szikláról kapta, amire épült: pontosabban arra a sziklára, amiről Mohamed Próféta (béke legyen vele) az éjszakai utazása során a mennybe emelkedett.




4. Quba mecset (Medina)

Jelentőségét az adja, hogy az Iszlám legelső felépített mecsetje az alapja a mai Medinában, miután Mohamed Próféta (béke legyen vele) Mekkából menekülni kényszerült.




5. Omajja mecset (Damaszkusz, Szíria)

Az omajjádok építették, majd miután minaretje egy tűzvész miatt leégett, fehér anyagból építették újra az 1200-as években. Sokak szerint ez az a bizonyos damaszkuszi minaret, ahol Jézus visszatér (béke reá).




6. Ahmed szultán kék mecsetje (Isztambul, Törökország)

Mikor I. Ahmed oszmán padisah felépíttette a 17. század elején, felháborodást keltett ki a 6 minaretje, ami akkoriban csak a mekkai Sértetlen mecsetnek volt. Emiatt építtetett a padisah egy hetedik minaretet Mekkában.


Picture of interior of the Sheikh Zayed Mosque in Abu Dhabi

7. Sejk Zeid nagymecset (Abu Dzabi, Egyesült Arab Emirátusok)




8. II. Hasszán mecset (Casablanca, Marokkó)






9. Baiturrahmán nagymecset (Aceh, Indonézia)

A 2004-es nagy indonéz cunami idején Allah csodája, hogy az egész Banda Aceh városából ez a mecset teljesen épen megmaradt.




10. Omár Ali Szaifuddin szultán nagymecset (Bandar Seri Begawan, Brunei)




11. Moszkvai nagymecset (Moszkva, Oroszország)

Oroszország legmagasabb mecsetje, összesen 10.000 fő befogadására képes.




12. Kul Serif mecset (Kazán, Tatárföld, Orosz Föderáció)





13. Badshahi mecset (Lahore, Pakisztán)



14. Naszir el-Mulk mecset (Siráz, Irán)




15. Kék mecset (Mazar-e Sharif, Afganisztán)




16. Dzsámeh mecset (Iszfahán, Irán)




17. Djingareiber mecset (Timbuktu, Mali)



18. Mohamed Ali nagymecset (Kairó, Egyiptom)




19. Szelim szultán dzsámija (Drinápoly, Törökország)

Törökország legmagasabb mecsetje, Szinán mester ezt tartotta legjobb alkotásának. Ugyanő építette a Szulejmán szultán dzsámiját is Isztambulban.




20. Bukhári mecset (Kuala Lumpur, Malajzia)


És ez itt csak húsz példa, az általam leginkább ismert, legnépszerűbb és legszebb példák. Persze sok más szép mecset is van ezeken kívül, ahol az univerzum Alkotóját dicsőítik.

"A mecsetek Allahé, és ne fohászkodjatok Őmellette máshoz!" (Korán 72:18)